Om inte allt för länge är det dags att starta på sommarens cykeltur! Yayy!! En del av den cykelturen kommer vara en del av ett större cykelprojekt som jag vill genomföra nämligen Norge på langs. Det finns inga direkta regler mer än att man ska ta sig sträckan mellan Nordkapp i norr och Lindesnes fyr i söder. Man kan dela upp sträckan i etapper och man kan göra sträckan med cykel, till fots, paddlandes, på rullskidor eller annat för egen maskin. Det finns inte heller nån bestämd rutt för det här utan man kan bestämma lite själv. Totalt är den ca 3000 km, beroende på ruttval.
Jag började tänka på det här projektet i höstas när jag låg ensam i ett tält på fjället, vad skulle en kul utmaning kunna vara liksom. Läste på lite och kände att där har vi det! Jag har ju redan gjort två delsträckor. Narvik – Nordkapp (2018) och Röros – Lillehammer (2024). I sommar kommer jag cykla sträckan Lillehammer – Lindesnes Fyr och har därmed ”bara” kvar Narvik – Röros sen. Det är ungefär 1000 km om man skulle cykla de rakaste vägarna i Norge, på lite finare mindre vägar räknar jag med att det skulle bli minst 50 % längre. Kanske delar upp den sträckan på två etapper, får se sen.



Till Lindesnes Fyr är det ungefär 660 km från Lillehammer, vilket är sommarens första etapp för turen. Nästa etapp går genom Danmark, från Hirtshals i norr till Köpenhamn. Därefter tar jag tåget över sundet till Malmö och cykelturens tredje etapp går längs Kattegattleden från Malmö till Göteborg. Därifrån tar jag sen tåget hem till Lillehammer igen.

Jag kommer vara borta en månad och ta nån vilodag här och där. Ser fram emot (och bävar lite) inför det kuperade och säkert supervackra landskapet i Norge. Danmark kommer också vara fint men på ett annat sätt. Får se hur mycket tur jag kommer ha med vinden där. I Köpenhamn kommer jag stanna några dagar och umgås med min kompis Sophie, så det blir kul! Ser väldigt mycket fram emot att cykla Sveriges västkust och därmed hela Kattegattleden som ska vara väldigt fin. Att cykla i Skåne har varit på min lista ett tag och nu får jag min första lilla smakbit av det.
Just nu pågår förberedelser för fullt. Mest i form av träning. Försöker få till så mycket cykling som möjligt nu eftersom den första veckan kommer vara tuffast med ca 1000 höjdmeter per dag på 60 km. Därför har jag också lämnat in cykeln för att få ny större kassett som kommer göra att jag får lite lättare växlar. Mina knän kommer uppskatta den investeringen.
Idag på lunchen började jag packa. Har en packlista jag förfinar och anpassar inför varje tur. Drog några ytterligare lärdomar från resan i Portugal förra året som jag skrev upp då som jag justerat. Till exempel behövde jag köpa en ny tunn dunjacka då den i syntet jag hade där var allt för kall. Tar även med mig hacket finare civila kläder. Ska ändå vara i Köpenhamn några dagar, men är noga med att de inte tar för mycket plats eller är för tunga.



Fram till avresa njuter jag av att cykla runt Lillehammers fina omgivningar (med mjölksyra i benen och tankar på att de långa cykelpassen tar mycket av annan tid).
Får se när första blogginlägget från turen kommer, under juni eller juli kanske. Får se. Beror lite på om jag har lust att skriva medan jag är borta eller om jag gör det när jag kommer hem. Men vi hörs!
/Johanna